Er du på overbelastning? Delegation er en nøgle

By | marts 30, 2019

Du ved sikkert, at uddelegere arbejdet til andre er en stor og passende måde at spare tid, prioritere din egen dagsorden og at fokusere på hvad du “bør” gøre.

Men at vide, hvornår og hvordan at uddelegere godt er nøglen til at være en succes på det. Først, hvad betyder det at uddelegere?

Del-e-gate: at tildele ansvar eller myndighed (fra)

Dernæst har du succes på uddelegering af opgaver i dit liv og arbejde? Hvis ikke, hvad kommer i vejen for vellykket delegation? Her er et par fælles faktorer:

Du har ikke taget sig tid til at analysere alle du laver og derfor ikke har bevidsthed om hvad du kan uddelegere.

Du er en kontrol freak og føler behov for at gøre det hele selv.

Du har ikke tillid til at en ellers kunne gøre det godt nok.

Du nyder at gøre det og ønsker ikke at give det.

Du kan føle, at du ikke vil kunne begrunde den tid, du har åbnet for dig selv.

Hvis du har problemer med at komme forbi nogle af disse, engagere nogen til at hjælpe dig.

Følgende er 8 nøgler til succes delegation.

Tage sig tid til at se på alt, hvad du gør. Lav en liste af store projekter, men nedbryde de små detaljer, for eksempel, telefonopkald, der skal gøres, forskning at gøre, hvad det er. Angive med Afkrydsninger eller andre former for noter, a) hvilken af dem kunne være udført af en anden, b) hvad du gerne vil slippe af med, hvis du kunne selv om hvordan er ikke indlysende, c) de ting du virkelig skal eller vil holde for dig selv.

Identificere de mest sandsynlige person til at udføre de opgaver, du vil uddelegere. Fastslå, at de er i stand til og er ikke selv på overbelastning.

Selv om du er deres chef, engagere dem høfligt spørge, hvis de er ok med det. Har de tid og ressourcer til at gøre det? Hvis de er alt for belastet i øjeblikket, Hvornår vil de være i stand til at tage det? Når du viser respekt for mennesker, vil de være tilbøjelig til at hjælpe. Selvfølgelig, som boss har du ret til at insistere på, men du ville være klogt at gøre det med respekt og påskønnelse.

Sørg for den person, du er i stand til at udføre opgaven med succes. Hvis ikke, er du indstilling nogen fail og dig selv til at være endnu mere stresset.

Kommunikation er nøglen. Mange mennesker kommer til kort her. Du skal have et klart billede af det resultat du ønsker og kommunikere det klart til den person, der vil gøre det. Ofte tager vi for givet at anden personen ved, hvornår i virkeligheden, fordi de er kreative på deres egen måde, de kan producere en meget andet resultat end det, du forestiller dig.

Gennemtænke graden af vanskeligheder og hvis det ikke er enkel, lave en plan som trin #1. Forklare at den person, der vil gøre den opgave, hvorfor det skal gøres en bestemt måde på et bestemt tidspunkt. Bygge i check-in point og en tidslinje for at overholde tidsfrister.

Samlet set holde disse punkter i tankerne: a) vurdere hver enkelt opgave, om er hensigtsmæssigt at uddelegere, b) hvem ville være den bedste person til at bede om at gøre det, c) Sørg for at du er helt klart i at kommunikere hvor og hvad du vil, d) hvilke forholdsregler vil du bruge med hensyn til frister og kvaliteten af arbejdet? e) Husk at udtrykke respekt og påskønnelse af den person, der hjælper dig.

Nu, du har opgivet opgaven, bruge tiden klogt, prioritere alt, hvad du gør og glem ikke at planlægge tid for ikke-arbejde på din prioriterede liste.

Fordele ved korrekt delegation går videre end at slippe af med nogle af dine byrder og åbning af din tid. Øvelse at tænke og vælger hvad og til hvem, tvinger dig til at fokusere på vigtige detaljer såsom: Hvad er dit sande styrker, interesser, lidenskaber og færdigheder. Hvad er dem af de andre, der omgiver dig?

Uddelegere godt kræver du at bedre dine kommunikationsevner artikulere klart, lytter og viser forståelse.

Før du skynder ind i udfylde den frie tid med andre opgaver, tage lidt tid at kigge ind og spørg dig selv de vigtige spørgsmål.

Hvad er balancen mellem ting du nyder og ting, du gør ikke i din daglige tidsplan?

Hvilke yderligere ændringer kan du gøre nu eller i fremtiden for at øge positive for dig og mindske negativer?

Du kan muligvis ikke foretage gigantiske ændringer hurtigt, men baby skridt vil også få dig, hvor du vil hen.

Jeg bifalder dine kommentarer og erfaringer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.